Det er nu ved at være en uge siden, at dette års officielle Formel 1-spil, F1 2021 blev udgivet. I den tid har jeg haft rig mulighed for at afprøve det, der langt henad vejen er verdens bedste racingsimulator. Men ligeså godt F1 2021 er som singleplayerspil, ligeså uendeligt dårligt er det på multiplayerdelen. Jeg har testet F1 2021 på Xbox Series X – her er min anmeldelse.

Fordele
  • Den mest realistiske F1-simulator til dato
  • Medrivende og interessante singleplayerdele
  • Grafikken!
  • Masser af mulighed for at tilpasse oplevelsen
Ulemper
  • Verdens absolut værste multiplayer

De sidste mange år har Codemasters stået for det officielt licenserede Formel 1-videospil. Det har såmænd ikke ændret sig til i år. Hvad der dog har ændret sig er, at Codemasters er blevet opkøbt af EA, hvilket sikkert får mange til at frygte at spillet – som så mange andre EA-spil – er blevet lanceret før tid og med en masse fejl. Her kan jeg berolige med, at F1 2021 har været under udvikling længe før EA kom ind i billedet. Det betyder dog ikke, at spillet er perfekt. Men det kommer vi til.

Driver Career – Som vi kender det

Det første jeg vil tage fat i, i min anmeldelse af F1 2021, er kørerkarrieren – den spildel, der hedder ‘Driver Career’. Den er mere eller mindre fuldstændigt som vi kender den. Du opretter en kører og vælger, hvorvidt du vil hoppe direkte ind i Formel 1, eller tage en sæson som opkomling i Formel 2. Vælger du at hoppe direkte i Formel 1, kan du frit fra leveren vælge, hvilket hold, du vil køre for. Det betyder alt fra langsomme Haas til lynhurtige Mercedes.

Lidt mere interessant er det, hvis du vælger at tage en sæson i Formel 2. Her vælger du først, hvilket akademi, du vil køre for. Dernæst vælger du dit hold. Dette giver mulighed for – og måske anledning til – at have det lidt sjovt. Som F1-nørd synes jeg eksempelvis, at det er lidt komisk at være på Mercedes akademi, men køre for F2-holdet, Prema, som er direkte forbundet med Ferrari.

Læs også: Netflix vil tilbyde gaming indenfor det næste år

F2-sæsonen er meget lige til. Du kører et antal løb, hvorefter sæsonen slutter, og du hopper over i F1. Alt efter, hvilket akademi, du har valgt, vil du have lettere ved at køre for de tilknyttede hold.

Det er også først når du kommer til F1, at det sjove starter. For i F1 begynder du at skulle indfri nogle krav til kvalifikation og løb, ligesom du skal gennemføre nogle objektiver i træningssessionerne. Alt efter, hvor godt du klarer disse, bliver du belønnet med nogle ressourcepoint – RnD-points – samt bonus til dine forskellige udviklingsafdelinger. Ressourcepointene bruger du til at arbejde på bilen. Eksempelvis udvikle bedre frontvinge, motordele eller lignende. Bonus til afdelingerne giver hurtigere resultater, rabat og bedre kvalitetskontrol. Det er her, at hele ‘Driver Career’-delen kommer til sin ret.

Det har fået en visuel overhaling, men udvikling af bilen har været en del af spilserien i flere år – og er stadigvæk vigtig for hele oplevelsen. (Foto: Tech Tossen)

Det er nemlig både super underholdende at starte fra bunden med et langsomt team, og så blive hvervet til et større team på baggrund af dine resultater, ligesom det er sjovt og udfordrende at udvikle et dårligt hold, som Haas, til et mesterskabsvindende team.

My Team – Spillets sjoveste del

Det næste jeg vil kigge på i min anmeldelse af F1 2021, er ‘My Team’. My Team er ikke nyt i F1-spil, vi har set det før. Men det er uden sammenligning den sjoveste del af spillet.

Præmissen er simpel; du starter et nyt Formel 1-team, som bliver det 11. på gridden. Du starter fra bunden, med begrænsede ressourcer, vælger navn, designer bil, vælger motorleverandør og vælger en kører(udover dig selv). For mig var det lige til – Tech Tossen F1 hedder holdet, og jeg har hvervet Christian Lundgaard som min teamkammerat.

I My Team stiger både du, din holdkammerat og dit team i niveau, på baggrund af præstationerne. Jo højere niveau dit team er, des flere og bedre sponsorer kan holdet få. (Foto: Tech Tossen)

Selve kørerdelen er meget lig ‘Driver Career’- Det er de samme træningsobjektiver, du skal klare og det er de samme resultater, du skal opnå i løb. Der, hvor ‘My Team’ bliver lidt sjovere er, at du skal bruge dine penge fornuftigt, for at opgradere de forskellige faciliteter, som på den måde enten udvikler nye dele til bilen hurtigere, med rabat eller med mindre chance for at fejle.

Læs også: HP lancerer nyt gaming-brand: Victus by HP

Oven i det, kan både du som kører, din teamkammerat og dit hold som helhed stige i niveau. Dette gør først og fremmest din teamkammerat hurtigere. Dernæst giver det mulighed for at tiltrække flere og større sponsorer – som er en nødvendighed for at tjene flere penge. Flere penge giver i sidste ende mulighed for at udvide dine faciliteter, så din bil hurtigere bliver bedre. Det hele hænger altså sammen og det er efter min mening meget veludført!

For at dit team bliver konkurrencedygtigt, skal du bruge penge på at opgradere holdets faciliteter. (Foto: Tech Tossen)

Hvis du ovenikøbet har købt den dyre udgave, kan du, når du har penge nok i dit team, ansætte legender som Ayrton Senna og Michael Schumacher, til at være din teamkammerat. Den største grund til at købe F1 2021 er uden sammenligning ‘My Team’, og det er for mig alle pengene værd.

Personliggør din kører, bil og hold

Både i singleplayer og multiplayer har du mulighed for at designe din egen kører og bil. Du designer naturligvis også dit hold i ‘My Team’, og mulighederne er mange. Det er alt fra holdets emblem, til farve og mønstre på bilen, og selvfølgelig din hjelm.

Du kan designe din egen bil ned til mindste detalje med sponsorer, farver og mønstre som passer dig. Det samme gælder køredragter, hjelm og jubelscener. (Foto: Tech Tossen)

Derudover kan du låse op for nye jubelscener, handsker, hjelme og såkaldte ‘car liveries’ med Podium Pass. Podium Pass er ikke nyt, og det kan sammenlignes med et season pass i det populære skydespil, Call of Duty. Du kan selvfølgelig købe VIP for mønter – som du køber for rigtige penge – hvis du vil have alle belønningerne. Men du kan også nøjes med gratisversionen, hvor du låser op for cirka hver tredje genstand, efterhånden som du spiller spillet.

Braking Point – Et frisk pust

Braking Point er den nye spildel i F1 2021, og skal selvfølgelig også nævnes i denne anmeldelse. Jeg lover ikke at sige for meget, så jeg ikke kommer til at afsløre plottet. Det går ganske enkelt ud på, at du er en rookie i Formel 1 – altså en ung kører i sin første sæson. Her kan man virkelig se, at EA er kommet ind over.

Braking Point er lidt som at spille en Hollywood-film. (Foto: Tech Tossen)

Hele idéen med at “spille en film” er set i flere af EA’s andre sportsspil. I FIFA hed det The Journey og i Madden hed det Longshot. Braking Point er dog bedre lavet på flere punkter. Først og fremmest er grafikken i filmsekvenserne bedre end i andre af EA’s sportsspil – med længder. Dernæst sidder du ikke og keder dig igennem langtrukne kampe, som er nødvendige for at komme videre med historien, hvilket var et stort problem i Madden.

Læs også: Anmeldelse: FIFA 21 – Har EA lyttet denne gang?

Codemasters har på sin vis formået at balancere det hele til en underholdende kampagne, hvis eneste fejl er, at den er for kort. Hele historien kan spilles igennem på en lille håndfuld timer. Men som det også har været tilfældet med både FIFA og Madden, lægger historien her op til en efterfølger, når F1 2022 engang lanceres.

Grafikken er virkelig god i Braking Point. Filmsekvenserne sidder lige i skabet. (Foto: Tech Tossen)

Umulig multiplayer

Det er altid sjovest at skrive en anmeldelse, hvis man bare kan være positiv hele vejen igennem – det kan bare ikke lade sig gøre med F1 2021. Spillets multiplayerdel er den værste jeg nogensinde har oplevet! Det er virkelig skuffende!

Hvis du vil spille ranked, har du to muligheder. Enten et kort løb på 5 omgange med one-shot kval. Eller også samme kvalifikation, hvor løbet dog er 25 procent af den fulde distance, hvilket er mellem 11 og 18 omgange, afhængigt af banens længde. (Foto: Tech Tossen)

Først og fremmest er der det såkaldte ‘community’ – altså fællesskabet. Problemet her er, at der slet intet fællesskab er. Det handler langt henad vejen bare om at ødelægge det for hinanden. Hvis en eller anden ligger sidst i løbet, er vedkommendes eneste formål at torpedere dig og ødelægge dit løb. Det er simpelthen til at blive idiot over. Dertil kommer, at straf og sanktioner slet ikke eksisterer fra Codemasters – eller EA. Så alle slipper afsted med at ødelægge oplevelsen for resten.

Det skal tilføjes, at dette var et problem før EA kom til, så det hele ligger på Codemasters skuldre!

Det lykkes af og til at komme ind i et løb. Men du skal være heldig eller starte helt bagerst, hvis du ikke skal have dit løb ødelagt af andre. (Foto: Tech Tossen)

Nå, men… Man kunne måske se igennem fingre med det fjendtlige “fællesskab”, hvis det så i det mindste var til at starte et nyt multiplayerløb. Men serverne fryser konstant, man sidder ofte i langt over 20 minutter og venter på at komme ind i en ‘session’, og oftere end ikke, bliver man bare smidt af.

Læs også: Netflix gaming starter med mobilspil

Der er ikke noget jeg ville elske mere, end at teste mine færdigheder op imod spillere fra hele verden. Som det jo er med de fleste spil, er det bare sjovere at spille med andre. Og det udløser en form for ekstra glæde eller stolthed, når man klarer sig godt imod andre spillere.

Når du finder en session, kommer du oftest ind i starten eller midten af et igangværende løb. Desværre sker det alt for tit, at serverne fryser, når løbet er slut. Dermed har du ventet forgæves. (Foto: Tech Tossen)

Sådan skal det dog ikke være i F1 2021, hvor multiplayerdelen stort set er umulig – enten fordi man skal vente i 30 minutter på at komme ind og køre 5 omgange. Eller også fordi man får oplevelsen ødelagt af det ringeste online-fællesskab i noget videospil. Øv!

Realistisk gameplay

Til gengæld står jeg ved, at F1 2021 er verdens bedste racing-simulator. For hold nu op, hvor har spillet fået et nøk op siden sidste år. Hvis vi starter med den fysiske skade, der var mulig på bilen sidste år, så var det mere eller mindre begrænset til front- og bagvinge, og egentlig mest frontvingen. I år har du derudover de såkaldte sidepods og gulvet på bilen.

Nede i højre hjørne kan du se, hvor mange forskellige dele af bilens chassis, man nu kan skade. Hver del har indflydelse på bilens evner, så det gælder om at komme helskindet ud af første sving. (Foto: Tech Tossen)

Det betyder blandt andet, at når du kører over for høje kerbs, så kan du beskadige bunden af bilen. Det kunne du ikke sidste år. Og sidste år kunne du presse andre kørere af banen uden konsekvenser, selvom de ramte siden af din racer, det kan du slet ikke i år. Du er simpelthen tvunget til at køre bedre og mere rent.

Sådan ser min ødelagte Mercedes ud. Gulvet er krøllet, sidepods ødelagte og frontvingen mangler. (Foto: Tech Tossen)

Dertil kommer dækkene. Frem til og med F1 2020 var det slet ikke en ting, at skulle passe på sine dæk – og slet ikke hvis du kørte løb af 25 og 50 procents længde. Dækkene kunne simpelthen holde til alt. I år er du – ligesom virkelighedens Formel 1-kørere – nødt til at tænke over, hvornår du presser dine dæk og hvornår det giver mening at passe på dem. Som F1-nørd synes jeg, at det er helt fantastisk, og bestemt noget, der kommer til at trække op i min anmeldelse af F1 2021.

Banegennemgang er som vi kender det fra TV. (Foto: Tech Tossen)

Selve styringen har været rigtig god i flere år, og F1 2021 er ingen undtagelse. Det er stort set som du kender den, hvis du har spillet tidligere spil. Der er mulighed for selv at kontrollere dækskifte, benzinforbrug og ERS, ligesom der er mulighed for at kommunikere med din løbsingeniør, Jeff. Kommunikationen kan både foregå med knapper eller via tale, hvis du har en mikrofon. Selve talen fungerer ret godt. Det er meget sjældent at den kunstige intelligens misforstår, hvad der bliver sagt

Så alt i alt et super realistisk og indlevende gameplay, som helt klart fortjener en topkarakter.

Grafikken er sublim

En stor del af, at spillet virker så realistisk, afhænger naturligvis af grafikken. Og her er der altså bare ingen, der når F1-serien til sokkeholderne, hvis vi snakker single seater-spil. Der er selvfølgelig heller ikke andre, der har fuld licens til Formel 1-bilerne. Men det er ikke kun grafikken på bilerne, som jeg vil påpege i min anmeldelse af F1 2021.

Grafikken i F1 2021 er i en klasse for sig, og kommer stensikkert til at trække op i min anmeldelse. Her er det Sebastian Vettels Aston Martin med min egen bil i baggrunden. Tag et kig på detaljerne – også på græs og asfalt. Det er imponerende. (Foto: Tech Tossen)

Også afkørselsarealer, græs, grus og selve asfalten ser helt fantastisk ud. Generelt klæder det spillet at være optimeret til den nye generation af konsoller. Detaljegraden er helt vild, og en tur gennem Monacos gader, eller den gamle by i Baku, er en fed oplevelse. Samtidigt er grafikken i filmsekvenserne, såsom jubelscener, blevet noget bedre end de var tidligere.

Banen i Monaco er usædvanligt svær! Til gengæld er den nok også den smukkeste i spillet. (Foto: Tech Tossen)

Sidst men ikke mindst, er der fotorealismen. Og med det mener jeg kørernes udseende. Langt de fleste ser livlige og realistiske ud, og bidrager igen bare til følelsen af, at du faktisk er en del af Formel 1-paddocken. Det skal forresten tilføjes, at alle billeder i anmeldelsen er taget i spillet og ikke efterbehandlet.

Den endelige dom

Der er rigtig meget godt at sige om F1 2021. Singleplayerdelene har fået små løft her og der, og er blevet endnu bedre end de var i forvejen. Med optimering til næste generations konsoller, er loadingtider stort set forsvundet og grafikken er blevet helt fænomenal.

Det nye Braking Point er super underholdende, men desværre for kort. Jeg håber, at de kører historien videre med en DLC, så jeg ikke skal vente til næste år. Men derudover, er det et homerun fra Codemasters og EA.

Desværre er multiplayerspil en farce i F1 2021! Et spil, som har så veletableret en esportsserie SKAL være bedre på den front. Det er pinligt, men desværre ikke nyt for hverken EA eller Codemasters. Så hvis du vil købe spillet for at spille online, har jeg kun et råd: lad være! Og hvis du ikke kan lade være, så køb den billigste version du kan finde.

Læs også: B&O lancerer gaming headset til knap 4.000 kroner

Hvis du dog er ligesom jeg, og kan finde timevis af underholdning i at spille singleplayer, så er F1 2021 et stensikkert køb. Og med tilføjelsen af legendariske kørere til dit team, er Deluxe Edition alle pengene værd.

Alt i alt opnår F1 2021 4 stjerner i min anmeldelse. Det kunne dog være blevet til mere, hvis multiplayer også havde fungeret.

F1 2021 får 4 stjerner i min anmeldelse. (Foto: Tech Tossen)
OVERBLIK OVER ANMELDELSER
Singleplayer
Gameplay
Grafik
Braking Point
Multiplayer
Tidligere artikelI morgen lanceres OnePlus Nord 2
Næste artikelTech Tossen Podcast – Nyheder Uge 29
Robin Eggert
Robin har flere års erfaring fra forskellige danske og internationale tech-medier. I første omgang var ekspertområderne mobiltelefoner, hovedtelefoner og elektronik, der falder ind under transportabel forbrugerelektronik. I dag har Robin blandt andet kastet sin kærlighed over gaming, men følger i bund og grund al forbrugerelektronik - fra smartphones og tablets til el-løbehjul og smart-home-gardiner.
anmeldelse-f1-2021-maaske-verdens-bedste-simulatorAlt i alt er F1 2021 et genialt singleplayerspil til alle os, der elsker racing og især Formel 1. Det kunne dog have været endnu bedre, hvis multiplayerdelen ikke var så dårlig. F1 2021 får 4 stjerner!
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments