Coronavirus er formentlig den mest dominerende nyhedshistorie på tværs af verden nogensinde. Og i løbet af 2021 er den ekstreme interesse for virussen – og alt, der følger med den – slået direkte igennem i vores søgninger på Google. Danskerne har brugt Google til at få svar om næsten alt coronarelateret. Derudover har sommerens dramatiske og medrivende EM i fodbold også sat sine tydelige spor i vores søgninger på Google i 2021.
Læs også: Google vil hjælpe dig med at foretage det bedste valg for vores klima
Det viser opgørelsen over de søgninger, der er steget mest på Google i 2021. Her er ‘EM’, ‘coronatest’ og ‘Christian Eriksen’ de absolutte højdespringere. Kort efter følger ‘coronapas’ og ‘vaccinationskalender’. Og 7 af de 10 mest populære hele spørgsmål er relateret til corona.
Mest trendende søgninger | Spørgsmål | Dem, vi sagde farvel til | |
1 | EM | Hvem skal jeg stemme på? | Albert Dyrlund |
2 | Coronatest | Hvornår er der pressemøde i dag? | Prins Philip |
3 | Christian Eriksen | Hvornår kan jeg blive vaccineret? | Søren Holm |
4 | Indefrosne feriepenge | Hvor længe gælder en kviktest? | Chris Anker Sørensen |
5 | Coronapas | Hvad åbner 1. marts? | Sarah Everard |
6 | GME stock | Hvor mange er vaccineret i Danmark? | Helen McCrory |
7 | Vaccinationskalender | Hvad er mit ligevægtsindtag? | Lucinda Riley |
8 | Kastanjemanden | Hvor mange må man samles? | Jacob Andersen |
9 | Albert Dyrlund | Hvor mange er døde af corona i Danmark? | Anne Bech |
10 | Squid Game | Hvad er klokken i Tokyo? | Poul Schlüter |
Coronavirus er ‘talk of the town’
“Vi har muligvis lært at leve med virussen, men alligevel kommer vi jo ikke udenom at skulle forholde os til det hele tiden. Det er stadig ‘talk of the town’ hos danskerne, og det aflæses direkte i søgeaktiviteten. Ligesom heldigvis de mere opløftende begivenheder som folkefesten i sommer. Samlet taler vi milliarder af søgninger, og derfor er listerne en rigtig god strømpil på året, der gik“, siger kommunikationschef for Google i Danmark, Jesper Vangkilde.
Danskere | Udenlandske personer | Politik | |
1 | Christian Eriksen | Alec Baldwin | Kommunalvalg |
2 | Albert Dyrlund | Joe Biden | Morten Messerschmidt |
3 | Søren Holm | Prins Philip | Personlige stemmer kommunalvalg |
4 | Chris Anker Sørensen | Kong Olav | Kandidattest |
5 | Tobias Rahim | Sarah Everard | Ritt Bjerregaard |
6 | Simon Kjær | Agnetha Fältskog | Regionsvalg |
7 | Thomas Vinterberg | Travis Scott | Poul Schlüter |
8 | Mathias Gidsel | Pete Davidson | Naser Khader |
9 | Viktor Axelsen | Adele | Inger Støjberg |
10 | Kasper Schmeichel | Helen McCrory | Mai Villadsen |
Af andre nye tendenser spotter man, at aktier i stigende grad er blevet en folkesport, måske endda med en spekulativ slagside. Især den voldsomt omtalte GME-aktie har fyldt søgefeltet. Samtidigt lander andre bobleaktier, som AMC, samt kryptovalutaer, som bitcoin, lige uden for top-10.
Læs også: Google vil fremhæve lokale anmeldelser i Play Butik
Og så peger søgetendenserne også i retning af, at sundhedsbølgen i hvert fald ikke er slået igennem alle steder. Højdespringerne i kategorien opskrifter er nemlig hverken spinatsmoothies eller vegetarfrikadeller med quinoa, men derimod: Pølsehorn, lasagne, muffins, marengs, pizzadej, gin hass, brunkager og roulade.
Opskrifter | Under juletræet | Musik | |
1 | Pølsehorn | Landsholdstrøje | ABBA |
2 | Lasagne | Nike Dunk Low | Agnetha Fältskog |
3 | Muffins | Lounge underwear | Travis Scott |
4 | Marengs | Nike Tech fleece | Adele |
5 | Pizzadej | Sonos Roam | Tobias Rahim |
6 | Gin hass | iPhone 13 | Elton John Horsens |
7 | Brunkager | Havaianas klipklapper | Benny Andersson |
8 | Roulade | Yeezy slides | Billy Cross |
9 | Guacamole | Frederik IX smykker | Billie Holiday |
10 | Omelet | Salomon sneakers | Flemming Bamse Jørgensen |
Sådan laves listerne
Det kan måske være lidt svært at gennemskue, hvorfor hverken Facebook, YouTube eller en tredje populær tjeneste ikke er at finde på listerne. Men det har Google en god forklaring på. Den såkaldte ‘Year in Search’ laves nemlig ud fra de søgninger på Google, som er steget mest i 2021. Herunder kan du se, hvordan listerne er lavet:
- Year in Search-listerne laves på baggrund af de søgeord, som har haft den største søgetilvækst i det forgangne år (dog med et minimum antal søgninger).
- Målt på ren volumen vil navigationssøgninger som ‘Facebook’, ‘YouTube’ osv. altid være de mest søgte, men de søgninger siger ikke ret meget om året, der er gået. Derfor laves Year in Search ud fra de søgeord, der er steget mest (trending).
- Konkret laves listerne ved hjælp af forskellige værktøjer, der viser anonymiserede søgetendenser på et aggregeret niveau, bl.a. data fra Google Trends, som er et offentlig tilgængelig og gratis værktøj.
- Linket til listerne – også fra andre lande – findes her.