Der findes efterhånden en lang række tjenester, som tilbyder gamestreaming over internettet. Der er blandt andet Google Stadia og Xbox Game Stream. Problemet for alle tjenesterne opstår, når de skal tilbyde spil på iOS, hvor reglerne for spil og app’s er strenge. Seneste i rækken til at mærke Apples jernhårde greb om AppStore, er Facebook cloud gaming, der, ligesom konkurrenterne, er nødsaget til at lancere tjenesten som web-app til iOS.
Læs også: Xbox Cloud Gaming kommer til Windows PC og iOS
Hele idéen med at tilbyde sine tjenester via en web-app, er ikke umiddelbart elegant. Men når Apple ikke er klar til at “lege” med de andre techselskaber, er det desværre den eneste mulighed. Hele problemet opstår, fordi Apple i deres regler omkring AppStore dikterer, at man godt må tilbyde spilstreaming, men hvert spil skal downloades individuelt fra AppStore.
Det er naturligvis et problem for udbydere som Microsoft og Google Stadia, der tilbyder spil direkte fra deres respektive apps. Begge er dog kommet udenom Apples regler ved at lancere en web-app, hvilket Facebook nu også ser sig nødsaget til.
“Vi er nået frem til samme konklusion, som andre; web-app’s er den eneste måde at tilbyde cloud gaming til iOS for nuværende,” udtaler Facebooks VP of gaming, Vivek Sharma, til The Verge.
Læs også: Netflix gaming starter med mobilspil
Hvorfor tvinger Apple så tjenester, som Facebook cloud gaming, til at lancere en web-app til iOS? Det er et godt spørgsmål. En af årsagerne skal nok findes i, at Apple kræver en procentdel af alle køb, gjort på AppStore. Den indtægt går naturligvis tabt. Derudover er Apple rigtig gode til at holde fejlbehæftede, og deciderede skadelige, app’s ude af AppStore.