Jeg ved, at denne anmeldelse måske virker lidt udenfor nummer, i forhold til, hvad vi normalt får lov til at lege med her på Tech Tossen. For ja, det er hverken lyd, billede, videospil ellker telefon – det er derimod en cykel. Når det så er sagt, så er der tale om en elcykel, der bevæger sig lidt i grænselandet for, hvad vi kan kalde tech. Men den skal trods alt oplades og så kommer den med en fix lille computerenhed. Derudover er der en række detaljer, som gør denne cykel til meget mere end bare en cykel. Velkommen til min anmeldelse af Wafabike i.am.urbanity.
Hvem er Wafabike
Jeg synes, at det er på sin plads at introducere Wafabike. For det er med overvejende sandsynlighed ikke alle, der kender til brandet. Det er startet i sin tid i Sverige, hvilket jeg ikke vil gå så meget i detaljer med. Navnet er en sammentrækning af ordene What A FAt BIKE – Wafabike!
Den danske afdeling ligger i Fredericia, og drives af administrerende direktør, Frederik Studsgaard. Konceptet lader egentlig til at være ret simpelt – at levere de fedeste elcykler på markedet. Og det er tydeligt at mærke, at Frederik og hans kolleger både går op i deres produkt og arbejder hårdt for at yde den bedste service. Et godt eksempel herpå er, at de faktisk kører land og rige rundt i deres funky “Wafamobile”, for personligt at levere din spritnye cykel. Eller… Egentlig er ‘cykel’ en forenklet måde at beskrive produkterne. Som de selv siger hos Wafabike, så er det et livsstilsprofukt, hvilket jeg i den grad er enig i, efter at have testet i.am.urbanity.
Design
Nå, lad os komme i gang med det, som det hele handler om – selve anmeldelsen af Wafabike i.am.urbanity. Vi starter som sædvanligt med det, der møder øjet først, nemlig designet. Den cykel, jeg har fået lov til at låne, er en citybike. Det vil sige en ganske almindelig herrecykel, bestående af et helstøbt aluminiumsstel, en forgaffel, to hjul med skivebremser, tre indvendige gear og et sæt pedaler – altså på ydersiden.
Men måske er det dét, du ikke ser, der er mest interessant.
Mellem pedalerne sidder der en motor på 250W, som kan give dig et ret anseeligt rygstød op til 25 kilometer i timen. Motoren får sin saft og kraft fra et 36V-batteri fra selveste Samsung, som er monteret inde i det hule aluminiumsstel. Du kan med andre ord ikke umiddelbart se, at der er tale om en elcykel. Det giver faktisk lidt en følelse af, at bruge snydekoder på cykelstien, hvilket bare er skide skægt.
Læs også: Anmeldelse: OnePlus 9 – næsten hele pakken
Til at styre motorkraft, har du en lille computer monteret på styret. Her kan du vælge fem niveauer af acceleration, og jeg skal love for, at det højeste niveau skubber dig hurtigt i gang. På styret finder du naturligvis også en gearskifter, til de tre indvendige gear, samt bremsehåndtag til for- og bagbremse, som af en eller anden mystisk årsag sidder omvendt fra alle andre cykler. Mit testeksemplar kom i øvrigt i den fede turkise farve, som du kan se på billederne. Wafabike selv kalder den “glowing green”.
Opsætning, opladning & batteriforbrug
Opsætningsmæssigt har du ikke så meget at rode med. Hvis du vælger at få en cykel sendt direkte til din adresse, skal du selvfølgelig samle lidt småting og justere saddelhøjde. Måske skal du også lige justere gearene, men det er sådan set det. Hvis du derimod vælger, at Wafabike kommer med cyklen, så er den samlet og justeret ved modtagelse – det eneste der mangler, er den korrekte saddelhøjde, som Frederik og hans kolleger selvfølgelig også klarer.
Inden du kan køre – i hvert fald med motorhjælp – skal cyklen naturligvis oplades. Jeg fik ikke taget nøjagtig tid på, hvor hurtigt cyklen oplader, men det er langt hurtigere end jeg forventede. På en cykeltur fra mit hjem i Ballerup og ind til kontoret på Islands Brygge, med motorhjælpen sat på højeste styrke, åd den cirka 70 procent af batteriet. Det er altså udmærket, for turen er på cirka 20 kilometer, og jeg vejer omkring 100 kilo. Jeg kunne også sagtens have nøjedes med ‘motorkraft 1’ – og så havde den kun brugt en femtedel.
Men jeg er et legebarn, så den fik fuld æde, med en masse opbremsninger, bare for at kunne accelerere lidt mere. Og det koster jo selvfølgelig også noget strøm.
På kontoret var batteriet nede omkring 30 procent, og på en times tid, havde opladeren fyldt tanken til cirka 95 procent. Det er altså mere end godkendt. Både selve batteriforbruget, som jo i den grad vil være lavere, hvis du ikke er lige så tung, som jeg – eller kan nøjes med lavere motorkraft. Men også hastigheden på opladningen.
Du skal huske på, at al elektronikken er gemt i stellet, samt at cyklen som helhed kun vejer 17 kilo.
Computer & display
Al elektronikken kan styres fra en lille computer på styret, som kommer med et sort/hvid LCD-display. Herfra kan du først og fremmest tænde og slukke motoren. Derudover kan du som nævnt indstille motorhjælpen fra 1 til 5. Er den sat til 1, og dermed laveste motorkraft, kan motoren køre i fem timer eller 125 kilometer. For hvert trin op, barberer du 20 procent af, hvilket vil sige, at højeste niveau giver motorhjælp i en time, svarende til 25 kilometer.
Blandt computerens andre funktioner finder du speedometer, triptæller, maksimal hastighed på din cykeltur og gennemsnitsfart. Og så kan du selvfølgelig se, hvor meget batteri, der er tilbage. Andet er der såmænd ikke at sige hertil. Det er super brugervenligt og kan betjenes af alle.
Den ene af dagene under min test var der høj solskin, hvilket betød, at jeg cyklede rundt med solbriller. Og her kommer skærmen desværre lidt til kort. Ligesom du måske kender det fra telefoner, hvor lysstyrken er for lav, bliver det svært at se noget på skærmen i direkte sollys. Og jeg måtte også have solbrillerne af flere gange, mens jeg skyggede for solen, for at kunne se, hvor meget batteri jeg havde tilbage.
Læs også: Anmeldelse: Huawei FreeBuds 4i – Perfekt til pop
Det trækker en lille smule ned for mig. Jeg synes jo, at godt vejr indbyder til en cykeltur. Og her er det bare en lille gene at skulle stoppe op, for at tjekke cykelcomputeren.
Mekanik og komfort
I Danmark er det ikke lovligt at køre på offentlig vej med en cykel, der kan give gas af sig selv. Derfor skal du også selv træde i pedalerne, før i.am.urbanity slår motorhjælpen til. Det betyder selvfølgelig, at selve cyklen skal være i orden, og de mekaniske dele skal fungere efter bogen.
Og jeg må bare sige, at hvis vi ser bort fra al det ‘techy’ udstyr, er selve cyklen hammerfed! Den kommer med en vedligeholdelsesfri kulfiberrem, i stedet for den klassiske, olierede cykelkæde. Det synes jeg er noget af det fedeste ved hele cyklen. Remmen holdes på plads via en skinne i midten af tandhjulene, så der ikke er fare for, at den hopper af. Dermed skal du heller ikke frygte oliefedtede fingre, hvis uheldet er ude, som tilfældet kan være med en almindelig cykel.
De indvendige gear er justerede, så de giver mening – også uden motorhjælp. Eftersom cyklen kun vejer 17 kilo, kan du SAGTENS cykle videre, hvis du skulle løbe tør for strøm på turen. Og med de veljusterede gear, kan du faktisk både accelerere relativt hurtigt, og derefter at skifte op i 2. og 3. gear, hvor farten kan holdes uden de store kraftanstrengelser.
Jeg har dog igen et lille ‘aber dabei’, og det er sadlen. Den er stenhård, hvis du ikke er vant til den slags cykelsadler. Sådan oversat til rigtig godt dansk, betyder det, at du får ondt i rø*** efter de første 20 kilometer. Smerten går selvfølgelig væk i takt med, at du vænner dig til det. Alternativt kan du gøre som jeg, og smide en silikonepude over sadlen
Men alt i alt er i.am.urbanity – udover at være en lækker elcykel – en rigtig fed ‘almindelig’ cykel. Der er nogle detaljer, som kulfiberrem og hydrauliske skivebremser, du bare ikke ser på en klassisk cykel fra Kildemoes.
Wafabike i.am.urbanity specifikationer
Motor: | Bafang M500 (250W) |
Display: | Bafang DP C230/231.CAN LCD |
Batteri: | 36V (Samsung) |
Stel: | Helstøbt aluminium |
Forgaffel: | Aluminium |
Pedalarm: | Bafang EB02 TT HM B |
Pedaler: | Wellgo |
Styr (L: 62cm): | Aluminium |
Greb: | Bredde: 3,5 cm |
Gear: | Shimano Nexus 3 (indvendige) samt Silent Clutch |
Bremser: | Tektro HD-R290n (Hydrauliske skivebremser) |
Skiveklinger: | 160 mm TR 160-22 |
Dæk: | WTB Riddler 700x37C Light TCS (TCS= Tubeless Compatible System) |
Drivlinje: | Kulfiber – Gates Carbon CDX |
Farvevalg: | Mat sort og glowing green |
Den endelige dom
Det er svært for mig ikke at være begejstret. Jeg må indrømme, at jeg måske blev en anelse skuffet, da Wafabike tilbød mig en citybike og ikke en af de der vilde fatbikes, der nærmest ligner caféracere. Men jeg gik ind til det med åbent sind, og er aldrig blevet så positivt overrasket over et produkt før.
For ja, det ligner måske ved første øjekast en almindelig, kedelig cykel. Men i.am.urbanity er så meget mere end det. Det er ren køreglæde i et aluminiumsstel på 17 kilo. En hver der kender mig ved, at jeg ikke gider løbe eller cykle – faktisk gider jeg knapt nok tygge min mad. Men i den uge, hvor jeg havde cyklen til test, kunne jeg ikke lade være. Jeg cyklede de cirka 20 kilometer hver vej til kontoret. Jeg spændte også en anhænger efter, og cyklede 12 kilometer for at hente mine børn i børnehaven. Jeg cyklede alle steder! Og det ville jeg aldrig have gjort på en almindelig cykel.
Jeg har dog et par små minusser omkring cyklen. Jeg ved godt, at den kun vejer 17 kilo, og derfor sagtens kan tages med ind og ud af en lejlighed på første, anden eller tredje sal. Men den fylder altså at have stående indendørs. Det kommer du bare ikke udenom, fordi opladerstikket sidder i stellet, så hele cyklen skal med ind for at få strøm – med mindre du har en garage eller lignende.
Læs også: Anmeldelse: Jabra Elite Active 75t – God lyd til din træning
Sadlen er også for hård synes jeg, hvilket gør den ukomfortabel de første mange kilometer, med mindre man finder et alternativ. Og så mangler jeg altså noget lysstyrke i displayet.
Men når alt kommer til alt, føler jeg, at Wafabike i.am.urbanity er et godt bud på en rigtig praktisk elcykel, som passer til en voksen mand – den er ikke super iøjefaldende. Og som samtidigt giver timevis af køreglæde til dit indre legebarn. Derfor lander vi også på 4½ kæmpestore stjerner!