Som de sidste enheder i Microsofts økosystem, har Xbox Game Pass Cloud Gaming ramt konsollerne. Indtil nu har funktionen været tilgængelig på Android-enheder og Windows-computere. Senest har har der været en begrænset test af spilstreaming på Xbox One, Series S og Series X i september. Men nu er funktionen altså på vej ud til alle konsolejere i 25 lande – heriblandt Danmark.

Læs også: Xbox fejrer 20-års fødselsdag med gennemsigtig controller

Hele idéen er kort fortalt, at en række spil, som er tilgængelige vi Xbox Game Pass, vil kunne streames fra ‘skyen’. Det betyder, at du slipper for at vente på download og installation, da det blot kræver en stabil internetforbindelse. Et andet krav for at benytte sig af Cloud Gaming er, at du abonnerer på Microsofts Xbox Game Pas Ultimate. Ultimate-versionen af Microsofts abonnementstjeneste koster 99 kroner om måneden. Men du får til gengæld adgang til et spilbibliotek på både PC, Xbox og via ‘skyen’.

En række fordele

Der er en række fordele ved Cloud Gaming. Først og fremmest kan konsol- og PC-ejere afprøve spil, før de bruger tid og plads på download og installation. Dernæst har spillere mulighed for at tage deres spil med på farten og spille dem via telefon eller tablet – ligesom spillene kan spilles på computere med ringe hardware.

Sidst men ikke mindst, så har Xbox One-spillere mulighed for at prøve nogle Series X/S-spil. Dette er især en fordel, hvis du ejer tidligere generation af Xbox-konsollen og enten ikke kan få fingre i den nye – eller ganske enkelt ikke ved, hvorvidt den er pengene værd.

Høje krav til netværket

Cloud Gaming via Xbox Game Pass Ultimate stiller strenge krav til dit netværk. I Hvert fald hvis du vil have den fulde grafiske oplevelse. Jeg har prøvet tjenesten på tværs af alle tilgængelige platforme, og jeg er stødt på et par problemer, som alle har rod i netværket.

Idéen om at kunne streame ‘next gen’-spil over nettet er fantastisk. Men det holder ikke helt endnu. Jeg har en ret god netværkskonfiguration, men jeg formår på intet tidspunkt, at få et helt klart billede. Det er naturligvis super ærgerligt, hvis du vil prøve de nyeste spil på en ældre konsol – for så får du ganske enkelt ikke den fulde oplevelse.

Dernæst render jeg ind i samme problem, som jeg oplever på alle spilstreamingtjenester. Der er simpelthen for meget ‘input lag’. Kort fortalt betyder det, at der går for lang tid fra jeg trykker på controlleren, til der sker noget på skærmen. Dette er et kæmpe problem i sport-, bil- og racingspil.

Læs også: Stor sammenligning: Xbox Series X Vs. Xbox Series S

Den sidste lille hage er, at du skal have en router, som understøtter 5 GHz WiFi, hvis du kører trådløst. Det har de fleste selvfølgelig i dag. Men hvis din router er af ældre dato, kommer det ikke til at fungere over WiFi. Den mest optimale opsætning er selvfølgelig at tilslutte et kabel i enheden og ikke køre trådløst.

Følger udviklingen

Når alt kommer til alt, så er streaming af spil efterhånden blevet en fast bestanddel af det hurtigt voksende marked. Vi har både tjenester, som Google Stadia, PlayStation Now og GeForce Now, der alle mere eller mindre har etableret sig på markedet. Dermed følger Microsoft blot udviklingen med Cloud Gaming til Xbox.

Tidligere artikelAnmeldelse: JBL Live Pro+ TWS
Næste artikelAnmeldelse: Jabra Elite 3 – High-end lyd på budget
Robin Eggert
Robin har flere års erfaring fra forskellige danske og internationale tech-medier. I første omgang var ekspertområderne mobiltelefoner, hovedtelefoner og elektronik, der falder ind under transportabel forbrugerelektronik. I dag har Robin blandt andet kastet sin kærlighed over gaming, men følger i bund og grund al forbrugerelektronik - fra smartphones og tablets til el-løbehjul og smart-home-gardiner.
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments